גירושין ובריאות נפשית

מה עושים כשהאבא והאימא הגרושים מעבירים לילד מסרים שונים של חינוך. האימא מנסה לחנך לתכנים במחשב/משחקי פלאפון ללא אלימות, ועדיף תכנים שנותנים דוגמאות לחיבור, לקשרים של שיתוף פעולה ובלי תחרויות… 

והאבא שם לילד מה שהוא רוצה. כי הוא לא גר איתו ורק רוצה לתת לו כל מה שהוא רוצה, כמו לפצות על זה שהוא לא גר איתו בבית. אז תכלס הוא קונה אותו בכל הדברים האלו, בממתקים שקונה לו, במשחקים שקונה לו ובתכנים במחשב / פלאפון שנותן לו בלי שום הגבלה. איך שומרים על בריאות נפשית בכל המצבים האלו, שלי, ושל הילד?

אני נעזרת בפסיכולוגית ילדים, ובשיחות אישיות שלי עם מטפלת, ולומדת כל הזמן. הילד שלי, ילד נבון, הוא מבין כשאני מסבירה לו על דברים שלא טובים לו, לעומת דברים שכן טובים לו. אבל הוא עדיין ילד, והמנגנון הטבעי שבו רוצה דווקא את הדברים הלא טובים, הרעים, זה כנראה עושה לו יותר כיף. הוא אומר לי – אבא מראה לי כל מה שאני רוצה, פעם בכיתי אצל אבא ואז הוא לקח אותי לקנות לי משחק..

מה נשאר לי לעשות פה? ללמד את הילד שלי שוב ושוב, מה שכן נכון לו ומה שלא נכון לו. ולסמוך עליו שיתבגר וידע להבדיל בין טוב לרע בעולם הזה, בין התנהגות נכונה וחברית, ללא כזו. כי אני כל הזמן בהשתדלות ללמד אותו את הדברים האלו. גם שמה לב שדווקא כששמה גבולות, הוא אוהב אותי יותר – מביע את אהבתו☺ הוא מרגיש שזה יותר נכון לו. בתוך הגבולות הוא מרגיש יותר ביטחון!

לשמוח על זה שהילד מרגיש איתי מספיק ביטחון בשביל לספר לי הכל. גם לספר על דברים שעשה שאני לא מסכימה, על דברים שראה במחשב, שאני לא מסכימה, וכך לשמוע ממני שוב למה אני לא מסכימה. עד שיפתח אצלו את ההבנה הזו משלו – מה טוב לו ומה לא טוב לו, ולמה לא טוב לו. זה בעיני חינוך נכון לבריאות של הילד – לפתח בו את ההבנה וההרגשה הפנימית למה נכון לו, ומה לא טוב לו, שזה יבוא ממנו ולא רק מבחוץ.