חיסון הפפילומה מול חיסון הקורונה

מגפת הקורונה שינתה לא מעט מאורח החיים שלנו, בין אם בסגרים וריחוק חברתי ועד למאמצים בינלאומים למציאה של החיסון. מציאת החיסון התאפשרה בעזרת טכנולוגיה יחסית חדישה בעולם הרפואה והביאה איתה גם לא מעט חששות מצד הציבור, דבר דומה קרה עם מציאת החיסון לנגיף הפפילומה. נגיף זה בדומה לוירוס הקורונה מדבק בצורה גורפת ולפי לא מעט נתונים מרחבי העולם, הוא עלול להדביק מעל לשמונים אחוז מהאוכלוסיה. אז מה בעצם שונה בין שני החיסונים?

נגיף הפפילומה

נגיף זה מוכנה כ200 זנים ורק 40 ממנו נחשבים למסוכנים לבני אדם, אך במחקרים שהתפרסמו בתחילת שנות ה2000 נמצאו כי 7 זנים מוכיחים קשר ישיר לסוגי סרטן שונים. צורת ההידבקות בנגיף הפפילומה עוברת לרוב דרך יחסי מין או במגע של עור נגוע בעור בריא. אך יחד עם כאלו נגיף הפפילומה נחשב בדיוק כמו וירוס הקורונה לאחד הנגיפים המדבקים ביותר, אין הנחיות מיוחדות או אמצעים היכולים למנוע הדבקה ולכן במדינות רבות בעולם, בוחרים לחסן את רוב האוכלוסיה בחיסון הפפילומה החל מגיל 14 עד 15. יחד עם כל אלו החיסון עצמו מורכב מנגיפים מוחלשים אשר "משתלבים" במערכת החיסונית מגיל צעיר וכך עוזרים במניעת הדבקה והתפתחות של נגעים סרטנים. אחת ההוכחות ליעילות החיסון היא תצפית שבחנה 58 מקרים מתשע מדינות שונות, ומצאו כי החיסון יעיל עד לכ 90 אחוזים!

וירוס הקורונה

וירוס זה שברוב הפעמים פוגע במערכת הנשימה נחשב גם הוא מדבק מאוד, אך בשונה מוירוס הפפילומה, לוירוס הקורונה ישנם גם תקנות חירום הכוללות: ריחוק חברתי, מסכות הגיינה, בידוד ועוצרים.  אך למרות כל אמצעי המניעה שמפעילות מדינות רבות, קצב התחלואה עולה בלא מעט מדינות ומביא למספר של 3 מיליון נפטרים ברחבי העולם. החיסון לקורונה בשונה מחיסון וירוס הפפילומה, נקרא חיסון "חומרה" והוא עשוי מגנים של הנגיף וחלבון המשמש למעטפת שלו. השוני בין השניים הוא מהותי מכיוון שבחיסון הקורונה המערכת החיסונית שלנו מתמודדת אל מול וירוס "מפורק" זאת אומרת רק הגן שלו ולא את הוירוס ה"מוחלש" או מומת שבחיסונים קודמים כמו חיסון הפפילומה.